Монография о Милоше Шобаиче / Monografija o Milošu Šobajiću

21.04.2013
Монография о художнике Милоше Шобаиче, написанная британским теоретиком и искусствоведом Эдвардом-Люси Смитом, представлена в Белграде. «Произведения Шобаича воздействуют не только на ум зрителя, но и на его желудок», написал автор монографии.

«Пловец в перевернутом мире. Скрюченные пальцы руки, отчаянно пытающейся вырваться из кучи смятых машин. Гигантская рука как вестник судьбы спускается, чтобы спасти обезумевшего страдальца и вывести его из мнимого спокойствия его существования. Очертания человека, лишенного лица, опутанного веревками и цепями: переплетающиеся пластиковые трубки как жилы, а металлические стержни как кости. Огромная ступня, остановившаяся в воздухе, как бы в раздумье, где опуститься и завершить ли вообще движение, которое начато. А в эпицентре взрыва ярких, насильственных красок – крови, огня и ночи, между этими устрашающими чудовищами и на первый взгляд убийственными сооружениями – добродушное, симпатичное лицо вечного мальчика с нежной улыбкой и ясным взглядом, обрамленное ангельскими кудряшками». Все это ассоциируется с одним из самых известных сербских художников-авангардистов, Милошем Шобаичем, который в юности уехал в Париж, чтобы оттуда «покорять мир»...

Говоря о своем творчестве, художник сказал однажды: «С самого начала до сегодняшнего дня у меня в голове присутствует один сюжет, который развивается, приобретает новые формы, но в то же время остается прежним: это попытки человека избавиться, спастись, выделиться из толпы и убежать как можно дальше, любыми путями... Я еще не знаю, где этот распятый человек найдет спасение (потому что, наблюдая за окружающей меня действительностью, я все больше становлюсь пессимистом), но пока я не найду, как его освободить, я хотел бы сохранить тот же размах, тот же ритм шагов...»

По случаю презентации Монографии о художнике Милоше Шобаиче Эдвард-Люси Смит прибыл в Белград. Он сказал, что хотя не знает сербского языка, хорошо понимает язык изобразительного искусства, который универсален и может быть языком коммуникации, если вы в состоянии видеть произведения». Он подчеркнул, что Шобаич, по существу, «без труда ведет коммуникацию своими работами, так как они очень эмоциональны».

Известный искусствовед Никола Кусовац признался, что подходит к произведениям Шобаича крайне эмоционально и субъективно, воспринимая их автора представителем «византийского круга», приверженного духовным ценностям, а его картины излучают особую энергию, которая почти осязаема».

Биографы Шобаича зарегистрировали, что он приехал в Париж в 1972 году, два года спустя после окончания Художественной академии в родном Белграде. Он приехал, чтобы посетить выставку работ Пикассо и провел здесь последующие 33 года! Полотна и скульптуры Милоша Шобаича находятся в престижных музеях по всему миру, они выставлялись как на его персональных выставках, так и на многих групповых. Ему посвящено 5 монографий, множество статей и рецензий. О нем снято несколько телефильмов, о его искусстве писали и высказывались многие признанные сербские и зарубежные критики, искусствоведы, литераторы, режиссеры, поэты, философы и социологи, среди которых Ирина Суботич, Иван Джурич, Никола Кусовац, Педжа Милосавлевич, Слободан Шиян, Милорад Павич...

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Monografija o slikaru Milošu Šobajiću britanskog teoretičara i istoričara umetnosti Edvarda Lusija Smita (Edward Lucie-Smith) predstavljena je u Beogradu. „Šobajić svojim delom udara direktno u stomak gledaoca, a ne samo u njegov um", ocenio je autor Monografije.

„Plivač u izokrenutom svetu. Zgrčeni prsti šake koja očajnički pokušava da se otrgne iz hrpe zgužvanih mašina. Džinovska ruka se spušta kao usud da dograbi izbezumljenog stradalnika i odvuče ga iz lažnog mira njegove tihe svakodnevice. Obrisi čoveka, bez lica, sputanog konopcima i lancima, uhvaćenog u raskoraku: izuvijane plastične cevi kao žile, metalne šipke kao kosti. Ogromno stopalo zaustavljeno u vazduhu, kao da se najednom premišlja gde će se spustiti, i da li uopšte da završi započeti pokret. A usred te eksplozije jakih, nasilnih boja krvi, vatre i noći, između tih zastrašujućih divova i naizgled ubistvenih skalamerija – dobroćudno, milo lice večitog dečaka, nežnog osmeha i čistog pogleda, uokvireno anđeoskim kovrdžama". Sve ovo asocira na jednog od najpoznatijih srpskih avangardnih slikara, Miloša Šobajića, koji je u mladosti otišao u Pariz da odatle „osvoji svet"...

Govoreći o svom slikarstvu umetnik je jednom prilikom rekao: „Od početka pa do danas imam u glavi jednu priču, koja se razvijala, dobijala nove, drugačije forme, ali ipak ostala ista: o čovekovom pokušaju da se izbavi, da se izdvoji iz gomile i da krene napred, što dalje, nekad bos, nekad u cipelama, nekad plivajući... Još ne znam gde će taj razapeti čovek, čovek u raskoraku, najzad spustiti nogu, gde će naći izbavljenje (jer, posmatrajući stvarnost oko sebe sve sam više pesimista), ali dok to ne otkrijem, dok ne utvrdim kako da ga oslobodim, želim da održim taj zamah, ritam koraka... „

Autor monografije o Milošu Šobajiću, Edvard Lusi Smit, koji je za ovu priliku doputovao iz Londona, rekao je da ne zna srpski jezik, ali zato dobro razume jezik likovne umetnosti koji je univerzalan i "tim jezikom je moguća komunikacija ako imate oči da se vidite dela". On je istakao da Šobajić u suštini „lako komunicira preko svojih dela jer, poseduju emocije".

Veliki znalac srpske likovne umetnosti Nikola Kusovac priznao je da on prilazi Šobajićevim delima veoma emotivno i subjektivno doživljavajući njihovog autora kao pripadnika " vizantijskog kruga" koji sledi duhovne vrednosti, a njegove slike "zrače posebnom energijom koja je skoro opipljiva i suština je njegovog stvaralaštva". Slike "možda jesu sumorne, mračne, ali bude pozornost i nagoveštavaju da njihov autor, uprkos svemu, veruje u ljubav".

Šobajićevi (ne)zvaničnibiografi beleže da je u francusku prestonicu stigao 1972, dve godine nakon što je diplomirao na Likovnoj akademiji u rodnom Beogradu. Doputovao je da vidi jednu Pikasovu izložbu – i zadržao se naredne 33 godine! Slike i skulpture Miloša Šobajića nalaze se u više od dvadeset prestižnih muzeja širom sveta, i predstavljene su na stotinak samostalnih i velikom broju grupnih izložbi, u pet monografija, bezbroj kataloga i novinskih tekstova. O njemu je snimljeno nekoliko televizijskih filmova, a o Šobajićevoj umetnosti su pisali i govorili neki od najpoznatijih srpskih i svetskih likovnih kritičara, istoričara umetnosti, književnika, reditelja, pesnika, filozofa isociologa, među kojima i Irina Subotić, Ivan Đurić, Nikola Kusovac, Peđa Milosavljević, Slobodan Šijan, Milorad Pavić...

Autor Milena Gluvačević

Источник: voiceofserbia.org



Нравится